Predikningar Göran Fäldt

Predikan 5 söndagen i fastan 2024

Kära bröder och systrar, Vi kommer nog alltid hit tillsammans för att tacka Gud. Nu  tackar vi Gud särskilt genom vår fasta. Ingen av oss har upplevt exakt samma händelser att tacka för. Att tacka Gud är ändå en viktig del i att förbereda oss för det eviga livet. Det ska vi alltid komma ihåg. Livet, som sådant, har skänkts oss som gåva. Vem kan då vara otacksam? Vad Jesus gör är att alltid uppmana oss till heligheten. Men vad är egentligen helighet? Låt oss stanna upp en stund inför liknelsen om vetekornet som måste dö för att fortplanta sig och ge nytt liv.

Predikan 4 söndagen i fastan 2024

Kära bröder och systrar, Psalmen mellan läsningen ur Andra Krönikeboken och brevet till de kristna i Efesos påminner oss om att vi är flyktingar på väg. Vi är alla är långt från vårt sanna hemland som är Himlen hos Gud. ”Vid Babylons floder satt vi och grät, när vi tänkte på Sion.” Det är den ständiga längtan hem som bor inom oss. Så illa är det väl ändå inte, kanske någon invänder: om vi inte alla har medborgarskapet så har vi ju i alla fall uppehållstillståndet. Jo, men visst, men det handlar bara om den fysiska och sociala tryggheten! Om vi är infödda i Norden, eritreaner, finländare, ukrainare, mexikaner eller greker, har vi ändå alla det gemensamt att vi är på väg. Vår hemort är inte bestämd, det är en öppen fråga. Vi är alla invandrare, liksom bofasta utlänningar, därför att det här landet inte är vårt verkliga hemland.

Predikan 3 söndagen i fastan 2024

Kära bröder och systrar, kära unga och kära barn, Hur skulle det vara om vi inte hemma i familjerna hade regler? Om några bara gjorde det de hade lust med? Nej, det är vi tacksamma för att vi håller på ordningen hemma. Ja, det är alla andra tacksamma för att jag verkligen tar ansvar för mig först och andra sen.

Predikan Askonsdagen 2024

Kära bröder och systrar i Herren, Askonsdagen är viktig för oss eftersom det är inledningen till fastan. Vi hör uppmaningen i boken Joel: ”Nu, säger Herren, skall ni vända er till mig med uppriktigt hjärta, under fasta, gråt och klagan” (Joel 2:12). Då frågar vi oss: denna gråt, denna klagan, denna kroppsliga fasta, har det något med vårt uppriktiga hjärta att göra? Om vi inte fastar, gråter och klagar, har vi inte varit uppriktiga i vår samvetsrannsakan? Är det detta som saknas oss, uppriktigheten i vår självuppfattning?

Predikan 6 söndagen under året 2024

”Jag har syndat i tankar och ord, gärningar och underlåtelse”. För många av våra bröder och systrar har just medvetenheten om vad man inte gjort, underlåtelsesynderna, för dem som är svårt sjuka eller behöver annan hjälp gjort att de frivilligt gett sig ut i världen där nöden är som störst för att hjälpa till och visa de sjuka att Gud inte övergivit dem i deras sjukdom. Kära bröder och systrar, de flesta av oss har väl i skolan någon gång i samhällsundervisningen fått frågan om Guds existens. Om Gud är själva godheten och kärleken, hur förklarar man då att krig, sjukdom och naturkatastrofer finns? De finns de som påstår att tillståndet i världen bevisar att Gud inte finns.

Predikan på Kyndelsmässodagen, Herrens frambärande i templet 2024

Kära bröder och systrar, Skulle den gamle Symeon kunna vara skyddshelgon för alla våra ungdomar i Kyrkan? Någon vill nog invända och säga de behöver en ung man i deras egen ålder som förstår dem och vet vad det betyder att leva i dagens samhälle. Det underbara med denne rättfärdige och fromme man är att han under hela sitt liv varit trogen Gud i sin bön och levt enligt Guds lag. För Kyrkans unga är han just det vittne om Gud de bäst behöver.

Predikan 4 söndagen under året 2024

Kära bröder och systrar, Ni kanske har hört att svenska folket ska vara beredda på krig. Eftersom man inte vet hur man förbereder sig känner man oro och köper konserver och dunkar för vatten att dricka. Ett gammalt uttryck säger också: ”Vill du har fred, förbered dig på krig”. Det betyder att ett folk som bygger upp ett försvar, slipper krig. Problemet är att de flesta inte vet hur modernt krig förs och därför inte heller hur man förbereder sig. Kriget har kanske redan börjat? Stora organisationer, kyrkor, domstolar, regeringskansliet hackas av okända maffialiknande bedragare som tar över datasystem och förlamar normal verksamhet.

Predikan 3 söndagen under året 2024

Kära bröder och systrar, Gud sände Jona som profet till sin tids största stad Nineve. Människorna där gjorde mycket som var av ondo och Jona befalldes att gå dit och hålla en straffpredikan. Många i vår församling, som kommer från Irak, vet nog att Nineve låg i deras land norrut vid floden Tigris och nära staden Mosul. De vet också att mycket ont drabbat deras landsmän där under vår tid. Kyrkan är i dag profet i Irak och förföljs. Före Kyrkan fanns profeterna och bland dem Jona.

Predikan 2 söndagen under året 2024

Kära bröder och systrar, ”Tala din tjänare hör!” (1 Sam 3:10), ”Vi har funnit Messias!” (Joh 1:43). ”Vet ni inte att er kropp är den helige Andes tempel?” (1 Kor 6:19). Dessa tre ord ur den Heliga Skrift bildar en enhet trots olikheterna, eftersom källan är Gud och Gud är Enhet, kärlek och vishet. När Han skapade oss till sin avbild, gjorde Han oss också delaktiga i denna gudomliga enhet, kärlek och vishet. Varför skulle Paulus annars säga till oss, ”Vet ni inte att er kropp är den helige Andes tempel?”

Predikan Herrens Dop 2024

Kära bröder och systrar, ”Alla som genom tron och dopet tillhör Kristus skall bekänna sin tro inför människorna”, säger Kyrkans katekes (14). Här idag kan vi inte så enkelt sammanfatta vad detta dop har inneburit för alla som i tro lyssnat hela livet på Honom ”som döper med helig ande” (Mk 1: 8). Om vi hade en Kyrkans Centrala Statistikbyrå skulle vi ändå inte kunna fatta bredden och djupet i det verk Gud  påbörjat för hela mänskligheten.