Den tyska ”synodaliteten” och världskyrkan

4
min read

Den tyska ”synodaliteten” och världskyrkan

sön, 10/13/2024 - 21:00
Posted in:
0 comments

en intervju med The Pillar nyligen beskrev Dr. Frank Ronge, en erfaren tysk katolsk byråkrat som samordnar den tyska synodala vägen, Synodaler Wegs logik och arbete. Många av dem som är djupt engagerade i den synodala vägen föreställer sig den som en modell för världskyrkan – eller åtminstone de delar av världskyrkan som inte ligger lite efter den kulturella kurvan som upplysta tyskar tolkar.

Det är därför värt att ställa några frågor om den tyska erfarenheten av "synodalitet", med ett öga på vad den erfarenheten kan säga om andra vägar till förnyelse under andra kyrkliga omständigheter – eller för den delen om den väg som ska tas av synoden 2024 i Rom under den kommande månaden.

Den första frågan handlar om ursprunget till Synodaler Weg, som började, sade Dr. Ronge, som ett svar på avslöjanden om sexuella övergrepp mot unga av tyska präster – avslöjanden som gjorde förkunnelsen av evangeliet "omöjlig". Verkligen? Att döma av den sjunkande katolska praxisen i Tyskland sedan 1960-talet, kunde man ha trott att förkunnelsen av evangeliet hade varit livsuppehållande långt innan övergreppskrisen bröt ut i Tyskland 2010.

Dessutom, och trots all den smärta, förlägenhet och splittring som övergreppskrisen orsakade i Förenta staterna, fortsatte förkunnelsen av evangeliet i Amerika, och krisen ledde till allvarliga reformer, inte minst på seminarierna. Var det omöjligt i Tyskland? Eller använde en del tyska katoliker medias angrepp på den institutionella katolicismens mörkläggning av grov ondska för att göra övergreppskrisen till ett vapen, och gjorde det till den logiska grunden för att skapa en ny modellkyrka som skulle vara mer "acceptabel" för det postmoderna samhället och den postmoderna kulturen?

Sedan var det dr Ronges påstående – ett eko av ett ihållande tema vid synoden 2023 i oktober förra året – att synod, så att säga, bara är en fråga om att lyssna till den Helige Ande. Katoliker, sa Dr. Ronge, måste "hålla fast vid den Helige Ande" och säga: "Helige Ande, var snäll och led oss." Många katoliker ber naturligtvis detta varje dag, och den Helige Ande förblir lika kapabel att överraska oss som när dessa tungor av eld sänkte sig över den övre salen vid den första kristna pingsten. Men varför talar den Helige Ande, när han talar på tyska, alltid på den tyska katolska progressivismens språk?

Kan den Helige Ande verkligen kalla Kyrkan att överge de strukturer av kyrkligt styre vars utveckling över tid den Helige Förmodligen har inspirerat? Hur kan den Helige Ande lära oss en enda sak om den mänskliga kärlekens etik och äktenskapets natur under två årtusenden, och sedan "överraska" oss genom att kalla Kyrkan att överge den läran i det tjugoförsta århundradet? Kan den Helige Ande säga emot den Helige Ande?

När det gäller den tyska synodala vägens förhållande till världskyrkan, noterade Dr. Ronge att bland de frågor "vi ber påven och hela världen att urskilja" finns de som rör vigningen av kvinnor till diakoner och präster: "Vi har bett påven att inte avsluta den frågan." Men påven har ju sagt att diakonatfrågan är avslutad, så varför har inte synodalern Weg fått den promemorian? (Detsamma kan begäras av folket på America Media, som agiterade frågan om kvinnor och diakonat veckorna före synoden 2024, trots att påven hade tagit bort den från synodens agenda.)

Dr. Ronge säger att tyskarna bara vill att dessa frågor ska diskuteras. De har dock diskuterats i årtionden, och svaret på den diskussionen gavs av påven Johannes Paulus II i det apostoliska brevet Ordinatio Sacerdotalis från år 1994, vilket definitivt lärde att kyrkan inte har någon auktoritet att viga kvinnor till prästadömet. Och om vigningen är ett enda sakrament med tre grader (som det står i Katolska kyrkans katekes 1593), så måste kyrkans oförmåga att viga kvinnor till prästämbetet även sträcka sig till de två andra graderna, diakonatet och biskopsdömet.

Sanningen är att Ordinatio Sacerdotalis är en bland många auktoritativa läror som den tyska kyrkan (och andra) inte har "tagit emot" – vilket är den artiga termen för att säga "har förkastat". Varför inte erkänna det, i stället för att uppmana till ännu en omgång av "dialog" jämförbar med kattungar som jagar sina svansar? Varför inte gå vidare till den seriösa diskussionen, som handlar om att bejaka kvinnor i deras många roller som evangelister, samtidigt som man kallar de delar av världen där den evangeliska rollen kvävs till reformer?

Mer uppriktighet om motiven för den tyska synodala vägen och dess vision av den katolska framtiden skulle vara till hjälp för att avgöra vad, om något, den har att erbjuda världskyrkan vid synoden 2024.

George Weigel

 

 

George Weigel

George Weigels kolumn "Den katolska skillnaden" är syndikerad av Denver Catholic, den officiella publikationen för ärkestiftet i Denver.

George Weigel är Distinguished Senior Fellow i Washington, DC: s Ethics and Public Policy Center, där han innehar William E. Simon-stolen i katolska studier.

Till svenska, oktober 2024, Eva-Lotta Svensson

Inlägget kommer från sidan www.firstthings.com

Direktlänk till inlägget klicka här

Läs också: George Weigel: Gropar på vägen till synoden 2024

Gropar på vägen till synoden 2024

 

Läs också: Biskop Bätzing tänjer på sanningen

Bätzing

 

Läs också: Den protestantiska undersökningen av övergrepp avslöjar den Synodala vägens strukturteser som ohållbara

den tyska synodala vägen

 

Läs också: Vatikanens uttalanden om den tyska Synodala vägen i en tidslinje

Vatikanens uttalanden om den tyska Synodala vägen i en tidslinje

 

Läs också: Hela texten: Påve Franciskus’ brev om oron över den tyska synodala vägen

Påve Franciskus’ brev om oron över den tyska synodala vägen

 

Läs ochså: Fyra kvinnor backar ut från den tyska Synodala vägen och menar att den ”tar steget bort från den universella Kyrkan.”

Fyra kvinnor backar ut från den tyska Synodala vägen och menar att den ”tar steget bort från den universella Kyrkan.”

 

Läs också: Den tyska Synodala vägen: Splittringen har pågått länge

Dorothea Schmidt

 

Läs också: Teologen Marianne Schlosser har lämnat den tyska synodala vägen

Teologen Marianne Schlosser har lämnat den tyska synodala vägen

 

Läs också: Den tyska krisen, världskyrkan och påven Franciskus

George Weigel

 

Läs också: Flytande katolicism och den tyska synodala vägen

George Weigel

 

Läs också: Att motstå tidsandan

Att motstå tidsandan

 

Läs också: Öppet brev från nordiska biskopkonferensen till den tyska biskopskonferensen

Den nordiska biskopkonferensen

 

Läs också: Kyrkan i Tyskland – en institution där kittet inte är tron utan pengarna

Kyrkan i Tyskland – en institution där kittet inte är tron utan pengarna

 

Läs också: ”Reformatorernas” osanningar i kyrkan avslöjas av verkligheten

”Reformatorernas” osanningar i kyrkan avslöjas av verkligheten

 

Läs också: Kardinal Paul Cordes beklagar att Kyrkan i Tyskland smittats av ett ”teologiskt virus”

Kardinal Paul Cordes beklagar att Kyrkan i Tyskland smittats av ett ”teologiskt virus”

 

Läs också: Katolsk biskop säger att påven Franciskus är djupt oroad av Kyrkan i Tyskland

Katolsk biskop säger att påven Franciskus är djupt oroad av Kyrkan i Tyskland

 

Läs också: Ökat tryck på Katolska kyrkan att ändra läran att homosexualiteten ’i sig självt är i oordning’

Ökat tryck på Katolska kyrkan att ändra läran att homosexualiteten ’i sig självt är i oordning’
Gråbröderna

De senaste artiklarna

Katolsk Horisont
2/12/2024
Katolsk Horisont
24/11/2024
Katolsk Horisont
7/11/2024
Katolsk Horisont
30/10/2024