Juldagen, Vår Herres Jesu Kristi Födelse

Predikan Juldagen 2023

Kära bröder och systrar, kära barn, kära pojkar och flickor, kära ni äldre trogna och kloka, tiden är inne för den största glädjen! God Jul! Hur många gånger har vi redan sagt till andra, det vi faktiskt önskar varje medmänniska: ”God Jul”. Otaliga gånger! Varje år! Och hur många gånger har redan andra inte önskat oss detsamma, God Jul! Varje julafton, varje juldag och annandag. Så rika minnen vi har av julen. Julen får oss att möta andra med glada miner, leenden och värme. Våra grannar och arbetskamrater, barnens lekkamrater, busschaufförerna, kassörskorna, frisörerna, vaktmästarna, pizzabagarna, floristerna, landshövdingarna, biskopen, de gudsvigda i klostren. prästerna, till alla har vi vänt oss med samma hälsning, God Jul! Hur har ni det i år? God Jul!

Predikan Juldagen 2023

Vårda och öva julens glädje! I midnattsmässan hörde vi Lukas berätta om den stora glädjen. Änglarna förkunnade den för de förskräckta herdarna. Lukas kollega bland evangelisterna, Johan­nes, talar om Ordet som lyser i mörkret och som inte har fått makt över detta ljus. Det gäller ock­­så glädjen. Bedrövelse och sorg behöver inte få makt över julens glädje. För många känns glädjen inte alls.

Predikan Juldagen 2021

Vi har en frälsare och hans ljus är starkare än mörkret. Vi har en frälsare. Det var julnattens budskap. Evangelisten Lukas berättar hur äng­lar för­kunnade det för herdarna. Det bekräftades av profeter, apostlar och evangelister. Johan­nes, den fjärde evangelisten, talar ett helt annat språk än Lukas men budskapet är det­samma. Han kallar frälsaren för tillvarons ljus och säger: ”Lju­set lyser i mörkret, och mörk­ret har in­te övervun­nit det.”

Predikan Juldagen 2021

Juldagens läsningar inleds med en märklig bild: ”Härligt är att höra budbärarens steg när han kommer…” Har Du någon gång funderat på vad detta kan innebära? Orden skrevs för länge sedan, ca 500 år före Jesu födelse. Vad kan vi veta om människors liv på denna tid?  Ja… Det judiska folket har då redan bott i exil långt från sitt hemland i några decennier. Folket är skingrat i den så kallade Babyloniska fångenskapen. I det hedniska och främmande landet Babylonien, som hade invaderat Judarnas hemland, förväntade man sig egentligen inte några glada eller goda nyheter.

Predikan. Juldagen 2020

Vi hörde i natt om den stora befrielsen. Vi hörde att Frälsaren är född, han som kom­mit för att befria oss från våra verkliga fiender, synden, döden och djävulen. Barnet som föds blev en käm­pe, en befriare. För att ge människan tillbaka hennes förlorade fri­het.