Kortpredikan 7 december 2023, S. Ambrosius, biskop och kyrkolärare

Kortpredikan 7 december 2023, S. Ambrosius, biskop och kyrkolärare

 Jes 26: 1-6; Ps 118: 1, 8-9, 19-21, 25-27a; Matt 7: 21, 24-27

”Vår stad ger oss styrka, murar och värn bereder oss frälsning.”

På söndag skall vi i tidegärden sjunga om dessa murar som en bild för Frä­l­saren själv. ”Du är vår styrka, Sion, dina murar och värn är Fräl­saren.”

Det är denna grund som ger tron dess stadga. Sinnets fasthet har inte sin grund i trons subjektiva sida, hur ”mycket” eller ”in­tensivt” jag tror, utan i vad och vem jag tror på. ”På dig förtröstar han.”

Detta utesluter inte att tron måste lyda. Otron säger ’Herre, her­re’, men lyder inte. Genom olydnad öppnar lärjungen en bakdörr, där fienden slinker in.

Den helige Ambrosius, biskop i Milano på 300-talet, tog retoriken i evangeliets tjänst. Han an­vände or­den som verbala ikoner. Han säger att predikan och undervis­ning skall framföras med ”behag­liga ord”, så att det är ”ljuvligt för folket att höra, så att det villigt följer” herdens röst.

Naturligtvis inte insmickrande. Det måste vara sant. Men skön­heten får sanningen att stråla klarare. Gud lockar med skönhe­ten.

Augustinus vittnar om hur Ambrosius´ predikan och litur­gins skön­­­­het banade väg för tron. Ambrosius hymner, präglade av stor skönhet, sjunger vi fortfarande.

Också hos profeterna lyser ibland skönheten igenom, mitt i kärv­heten. Inte minst hos Jesaja, som när han talar om staden med sina murar och värn.

Gud lockar med skönheten. För att våra sinnen skall få fäste i det bilderna vittnar om.

”Vår stad ger oss styrka, murar och värn bereder oss frälsning.”

pater Ingmar Svanteson

Pater Ingmar Svanteson

Pater Ingmar Svanteson är katolsk präst och benediktinmunk i Den Helige Benedictus Kloster i Mariavall i östra Skåne. Pater Ingmar publicerar sina texter på klostrets hemsida klicka här

Pater Ingmar