Predikan, söndagen efter jul 2019 - den Heliga Familjen
Syr 3: 2-6,12-14; Ps 128; Kol 3: 12-21; Matt 2: 13-15, 19-23
Familjen – utrotningshotad, men skyddad från högsta ort
Nu och då hör man om utrotningshotade arter av djur eller växter. Frågan är om inte också familjen i vår kultur står under hot om utrotning? Under generationer har familjen varit lovligt byte för tjuvar och rövare. Ideologer och politiker av olika slag har försökt förvandla oss till enbart individer i ett stort kollektiv och därmed berövat människan den närmiljö hon behöver för att växa och mogna som människa. Inte minst staten har i vår kultur svikit sin skyldighet att ”stödja och stärka äktenskap och familj”.
Ändå lyckas det aldrig riktigt. Ty familjen fanns långt före alla ideologier och stater. Vi märker det när olyckor och kriser drabbar. Då är det till familjen och de närmaste som människan söker sig. Det bekräftar vad bibeln och Kyrkan lär oss. Familjen fanns med från början. ”När Gud skapade man och kvinna instiftade han också den mänskliga familjen.”
Ofta talas det idag om barnens rättigheter. Det motiveras av övergrepp och vanskötsel, som tyvärr sker också i familjen. Mera sällan talas det om det vi hörde i första läsningen, om barnens skyldigheter. ”Synder sonas när man vördar sin far, att ära sin mor är som att samla skatter”. Det fjärde budet är givet för människans eget bästa: ”Du skall hedra din fader och din moder, så att det går dig väl och du får leva länge i världen”.
Familjen är ansatt av yttre fiender, men hennes värsta fiender är tyvärr dess egna medlemmar, eftersom de är syndare, både far, mor och barn. Aposteln erbjuder därför en uppsättning kläder för familjen: ”Innerlig medkänsla, vänlighet, ödmjukhet, mildhet och tålamod”. Kan man tänka sig vackrare kläder? Dessutom ger han praktiska anvisningar för familjelivet: ”om du har något att förebrå någon annan så ska det ske med fördragsamhet och överseende”. Har något fel begåtts så ska de förlåta varandra, ”liksom Herren har förlåtit er”. Aposteln berättar om det band som förenar och binder ihop familjen, kärlekens band. Det märks på doften. Så avslöjar aposteln källan för denna kärlek: ”Låt Kristi frid råda i era hjärtan”.
Det här kan låta som en dröm, drömmen om den lyckliga familjen. Men innan någon slås ner av dåligt samvete och skjuter undan det som en dröm, låt oss först påminna oss julens evangelium som säger att vi har en Frälsare. Denne vår Frälsare växte själv upp i en hotad och bräcklig familj, som ändå undgick alla faror. Här finns det glada budskapet. Familjen har stöd från högsta ort.
Förvisso såg det hotfullt ut. Josef, Maria och barnet - på dem hänger hela fortsättningen. Guds plan att rädda hela den mänskliga familjen ser vi i hans omsorg om denna lilla familj. Planen hade förberetts i Gamla Förbundet genom en lång och dramatisk historia. Befrielsen ur Egypten. Förbundet på Sinai, där de bland annat fick budet att hedra föräldrarna. Gud leder sitt folk, sin familj, genom öknen till det utlovade landet. Templet hade byggts, kungar och profeter hade gjort tjänst - nu tycks det mesta höra till historien. Framtiden hänger nu på dessa tre, Josef, barnet och dess moder.
Den lilla familjen är utlämnad åt flyktingars ovissa öde, hotad av Herodes och hans knektar, av nattkyla och rövare. Med ett penndrag hade ondskan kunnat radera ut hela planen - om inte familjen hade stått under Guds ledning och beskydd. Det är inte underligt att den fromma fantasin, till exempel vår egen Selma Lagerlöf, har broderat och fantiserat om vad som hände under flykten till Egypten. Djuren faller ner och tillber barnet i moderns famn. Palmerna böjer sig ner och gör sina frukter åtkomliga för Josef. En brutal rövare faller ner i förundran inför barnet och säger: ”Om Gud blivit människa kunde det inte ha varit vackrare än detta barn”. - Men evangelisten Matteus är nykter och kärv. Han skriver inte from legend utan frälsningshistoria, och nu vilar hela det fortsatta evangeliet på dessa tre. Räddningsplanen är lika väldig som den lilla familjen är hotad och värnlös.
Ändå är de inte passiva statister. I denna akt spelar Josef huvudrollen. Maria nämns inte med sitt namn, bara som ”barnets mor”. Nu är det Davids ättling Josef som Herrens ängel talar till. I drömmen får han befallning att fly till Egypten. Josef tycks inte ha tvekat en sekund. I skydd av nattens mörker bryter de upp. Josef kräver inga garantier, men handlar beslutsamt och målmedvetet. Inte heller får han i förväg veta hur länge de skall stanna i Egypten. ”Stanna där tills jag säger till dig”, lyder anvisningen. Han förblir beroende av Guds fortsatta vägledning. Men detta visar sig vara den verkliga tryggheten. Det enda som krävs är att han också i fortsättningen är beredd att lyda vad han hör. Det hade han lärt sig i psaltaren där Gud lovar: ”Jag vill ge dig insikt och lära dig den väg du skall gå, jag vill ge dig råd, min blick skall följa dig”. I Josef skymtar den gode familjefadern fram.
Han måste ha haft den inre styrka som aposteln talade om: ”Låt Kristi frid råda i era hjärtan.” Den friden är inte trög och vankelmodig, men styrs heller inte av mångordigt pratande, ännu mindre av egna planer och ambitioner, vilka lätt slutar i trötthet eller går i den så kallade ”väggen”. Vad skulle inte hända i vår värld om Josef blev föredöme för familjefäderna? Bland dem kunde det växa fram goda ledare för både folk och kyrka.
De onda anslagen mot familjen kommer på skam. Det är utrotningsprojekten som är dödsdömda. Den värnlösa familjen undgår de hotande farorna från Herodes och hans knektar. Och det var inte vilka anslag som helst. Bakom Herodes skymtar den kosmiska drake som enligt bibelns sista bok ”stod framför kvinnan som skulle föda, för att sluka hennes barn när hon födde det”. Gud låter ondskan komma på skam - med hjälp av Josefs lydnad.
Samtidigt sker något mera än att denna konkreta familj blir räddad. Det är ingen tillfällighet att Josef får fly till Egypten. Matteus hänvisar till ett ord från profeten Hosea: ”Från Egypten har jag kallat min son”. Evangelisten påminner om hur Gud en gång befriade hela sitt folk ur slaveriet i Egypten. Dit hade det förts av en annan Josef. Denna Guds befrielse av sitt folk skall nu fullbordas och bli en befrielse ur det andliga Egypten. Hela den mänskliga familjen skall befrias från alla mörkrets och ondskans makter.
Det som händer Josef, barnet och dess mor är därför en bild för varje familj och för hela kyrkan på dess vandring genom tiden. Som en kyrkofader uttrycker det: ”förföljd av världen, men tröstad av Gud går kyrkan fram på sin pilgrimsvandring”. Hon och varje familj bär det nya livet i sin mitt och har uppgiften att skydda och vårda det så att det kan växa till. Ständigt hotas det, men tron litar på Guds orubbliga frälsningsvilja.
På samma sätt får vi se på både familj, kloster och på hela kyrkan. Ondskans hot och dumheter är realiteter som inte skall förvåna oss, men Guds vilja och plan med familjen är starkare, trots att den gör sig beroende av bräckliga, mänskliga redskap.
Redskapen, inte minst familjefäderna, är kallade att som Josef lyssna och lyda i tro. Alla familjemedlemmar får ta på sig de kläder som aposteln visade fram för oss: medkänsla, vänlighet, ödmjukhet, mildhet och tålamod. Alla har kallelsen att bevara Kristi frid i hjärtat.
Idag får vi förnya och fördjupa vår tro på att vi har en Frälsare som själv lät sig födas i en mänsklig familj. Vår Frälsare drar in oss och våra familjer i den orubbliga frälsningsplan som vi nu bekänner oss till och firar.
Amen.
pater Ingmar Svanteson